Płatki owsiane

Płatki owsiane są cennym produktem nie tylko w kuchni, ale również do pielęgnacji urody. Poniżej zamieszczam sposoby korzystania zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego.

PODSTAWOWE WIADOMOŚCI

Zalety płatków owsianych

  • są bogate w witaminy i minerały, doskonale wpływają na stan włosów, skóry i paznokci (jak i całe zdrowie), mogą być spożywane codziennie (najlepiej na śniadanie ze względu na zawartość węglowodanów), a przy tym są niskokaloryczne
  • zawierają dużo błonnika, więc są sycące na długi czas (3-4 godziny bez uczucia głodu), a także wzmagają perystaltykę jelit
  • wykazują działanie przeciwcholesterolowe (zawierają beta-glukan)
  • wspomagają stabilizowanie cukru we krwi
  • mają działanie estrogenopodobne i przeciwutleniające
  • dzięki zawartości NNKT mają działanie przeciwnowotworowe
  • wpływają przeciwdepresyjnie
  • pozwalają poprawić pamięć i koncentrację
  • przeciwdziałają/łagodzą odczuwanie zmęczenia czy rozdrażnienia, przez co zapewniają lepsza sprawność fizyczną i psychiczną
  • cena płatków jest obecnie bardzo niska – są więc bardzo sycącym, zdrowym, a przy tym tanim śniadaniem.

Wady

  • zawierają kwas szczawiowy (a więc są kwasotwórcze), dlatego należy je jeść często ale w umiarze; z tego względu lepiej je jeść na mleku (jogurcie, kefirze, …) niż na wodzie, a jeśli na wodzie to z dodatkami – np. rodzynek, sezamu, aby wapń lub/i magnez w nich zawarte mogły zneutralizować kwas szczawiowy i by witaminy nie były przez to pobierane z organizmu na neutralizację; można też dodawać sok z cytryny który wspomaga wchłanianie witamin
  • wysokie dawki mogą spowodować wzdęcia i bóle brzucha

Przygotowanie

Do spożycia wewnętrznego można płatki:

  • gotować
  • zalać gorącą wodą/mlekiem i zostawić pod przykryciem na 10 minut
  • zalać zimną wodą i zostawić do namoknięcia na noc (gotowane zawierają mniej witamin, korzystniej więc zalać je na noc przegotowaną wodą niż gotować)

Do zastosowania zewnętrznego (peeling/maseczka) płatki można:

  • zagotować (bardziej miękkie, silniej papkowate)
  • zalać na pół godziny gotowaną wodą (twardsze, ostrzejsze jako peeling).

————————–ZASTOSOWANIE ZEWNĘTRZNE————————–

W zastosowaniu zewnętrznym płatki są skierowane głównie do cer przetłuszczających się i tłustych  – które świetnie odżywią i oczyszczą. Płatki są także bogate w witaminy z grupy B, pomagające w regulacji gruczołów łojowych cer trądzikowych i łojotokowych. Okład z płatków ponadto ma właściwości kojące podrażnienia.

Peeling z płatków owsianych – papkę uzyskaną z ugotowanych płatków nałożyć kolistymi ruchami na twarz, pozostawić na 10 min po czym spłukać (doskonały peeling na twarz, a także dla delikatnej skóry dekoltu; efektem jest gładka, rozjaśniona, miękka skóra); można papkę wzbogacać:

  • płatki na mleku lub zmieszane z jogurtem/kefirem – silniej odżywcza i wygładzająca
  • płatki na mleku/z jogurtem/kefirem oraz miodem – silnie wygładzająca, nawilżająca, przeciwzmarszczkowa
  • płatki zmieszane z białkiem kurzym – oczyszczająca, ściągająca pory, regulująca świecenie twarzy
  • płatki z wywarem z herbaty zielonej lub czarnej – ściągająco-odświeżająca
  • płatki z papką owocową – o działaniu zależnym od użytych owoców.

——————————PRZEPISY KULINARNE———————————-

Płatki owsiane spożywane regularnie przez dłuższy czas wspomagają utrzymanie linii, wzmacniają dodatkowo włosy, skórę i paznokcie.

Owsianka plus otręby owsiane gotowane na chudym mleku z odrobiną rodzynek i cynamonu to moje ulubione śniadanie. Można to jeszcze wzbogacić np ziarnami sezamu. Takie danie dla mnie konkuruje w sumie tylko z owsianką na wodzie z kilkoma kroplami soku cytrynowego, dżemem agrestowym i łyżeczką/łyżką oleju lnianego (o którym notka w przyszłym czasie). :)

Poniżej podaję ciekawe przepisy jakie znalazłam w Sieci :)

„Surówka piękności” – surówkę tę podawano jako pierwszą część zabiegów kosmetycznych w salonach piękności Heleny Rubinstein:

3-4 łyżeczki płatków owsianych zalać 6 łyżeczkami zimnej, przegotowanej wody i pozostawić na noc. Dodać łyżkę miodu, kilka posiekanych orzechów, 6 łyżek mleka, śmietanki lub jogurtu (tyle aby powstała konsystencja papki), sok z połowy cytryny, jabłko utarte na tarce i ewentualnie inne rozdrobnione owoce. Wymieszać i podawać zaraz po przygotowaniu.

(za http://www.ekoquchnia.pl/2009/05/platki-owsiane-dobre-na-wszystko/)

Płatki owsiane na wodzie – płatki ugotować na wodzie wraz z garstką rodzynek i łyżeczką sezamu; po odsączeniu z wody dodać odrobinę cynamonu i łyżeczkę miodu (albo trochę wybranego dżemu na wierzch). Wiele przepisów można znaleźć tutaj: http://wizaz.pl/forum/showthread.php?t=512066.

Pomysły na płatki owsiane w stylu gofrów owsianych, placków z płatkami, ciasteczek owsianych – można znaleźć tutaj: http://www.wielkiezarcie.com/article50025.html

Dieta warzywno-owocowa

Z powodu zbliżającej się wiosny (a przez to łatwego dostępu do wszelkich warzyw i owoców) zainteresowała mnie dieta z założenia:

  • odtruwająca
  • wspomagająca wewnętrzne samoleczące mechanizmy
  • pozwalająca na uzyskanie zdrowszego, młodszego wyglądu
  • przywracająca wigor.

Zwykle jestem bardzo przeciwna dietom głodówkowym i półgłodówkowym, ale w tej zainteresował mnie temat kontrowersyjnego „leczenia głodem” (wywołującego histerię wśród lekarzy i w środowiskach dietetycznych) w diecie leczniczej stworzonej przez specjalistę – doktor medycyny, pracującej na co dzień z osobami chorymi, osiągającej wysoką skuteczność prowadzonego przez siebie leczenia.

Dr med. Ewa Dąbrowska – autorka diety – lekarz kliniczny, była wieloletnim pracownikiem Akademii Medycznej w Gdańsku. Tytuł doktora nauk medycznych uzyskała na podstawie przeprowadzonych przez siebie badań z zakresu immunologii. Swoje dalsze kroki skierowała ku badaniu wpływu żywienia w leczeniu chorób cywilizacyjnych. Autorka 50 prac naukowych i ponad 100 doniesień naukowych.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE NA TEMAT DIETY

  • założenie – główną przyczyną chorób zwyrodnieniowych (tzw. „cywilizacyjnych”) jest wieloletnie przekarmienie w połączeniu z wadliwym żywieniem; nagromadzenie  różnego rodzaju złogów w tkankach to jedna z podstawowych cech  starzenia się organizmu
  • lek – jedynie skutecznym lekiem zwalczającym przyczyny (nie tylko objawy jak dzieje się w leczeniu farmakologicznym) wyżej wspomnianego typu chorób, jest głodówka lub dieta półgłodówkowa, nazywane również postem
  • istota leczenia – odcięcie lub  wybitne ograniczenie dowozu pokarmu z zewnątrz zmusza ustrój do  tzw. żywienia endogennego (wewnętrznego), czyli czerpania z  własnych tkanek substancji koniecznych dla utrzymania prawidłowego  składu krwi, przy czym zostaje zachowana „hierarchia ważności” – w  pierwszym rzędzie zużyte zostają złogi, nadmiary, komórki  zestarzałe i zwyrodniałe, przez co ustrój oczyszcza się i  odmładza, a choroby znikają

PRZECIWWSKAZANIA

  • depresja
  • stany związane z nadczynnością organizmu (np. ciążą, karmieniem, dojrzewaniem, nadczynnością tarczycy)
  • stosowanie leków hamujących układ immunologiczny (np. przeszczepy)
  • wyniszczenie organizmu

EFEKTY DIETY

  • utrata wagi
  • podwyższenie odporności
  • ustąpienie starych stanów zapalnych
  • cofanie chorób zwyrodnieniowych

DO KOGO SKIEROWANA JEST DIETA

Dieta pomaga usuwać toksyny z organizmu, przez co przywraca do normy główne układy „sterownicze”: immunologiczny, nerwowy i hormonalny. Wykazuje skuteczność u osób z:

  • osłabioną odpornością: częste infekcje bakteryjne, wirusowe, grzybicze, alergie, także nietolerancje pokarmowe, mięśniobóle, choroby z autoagresji, zapalenie wątroby, zespół „suchego oka”, a także choroby skóry takie jak łuszczyca, trądzik, skórna porfiria, sucha skóra, egzema itp.,
  • schorzeniami neurologicznymi: zaburzenia pamięci, nerwica, pobudzenie
  • chorobami endokrynologicznymi takimi jak: zaburzenia miesiączkowania, klimakteryczne, niedoczynność tarczycy, guzki tarczycy, wysoka prolaktyna, czy nadmiar estrogenów, torbiele jajników.

PRZEBIEG DIETY

  1. ETAP – kilkutygodniowa kuracja „oczyszczająca” (dieta warzywno-owocowa), czas trwania zależy od zaawansowania choroby i współpracy pacjenta; najlepsze wyniki w przypadku chorób klinicznych uzyskuje się po 6 tygodniach
  2. ETAP – zdrowe żywienie (oparte na podstawie z pełnego ziarna, roślin strączkowych, warzywach i owocach, mleku najlepiej zsiadłym i twarogu) jako styl dalszego życia. Podczas jego trwania zaleca się co jakiś czas 1-dniowe powrócenie do diety postnej (warzywno-owocowej, o chlebie i wodzie czy tym podobnych).

POKARMY W DIECIE WARZYWNO-OWOCOWEJ

  • dozwolone – warzywa i owoce ubogie w substancje  odżywcze takie jak: marchew, buraki, seler, rzodkiew, pietruszka,  chrzan, kapusta, kalafiory, cebula, czosnek, pory, ogórki (zwłaszcza kiszone), kabaczek, dynia, sałata, zioła, pomidory, papryka, jabłka, grapefruity, cytryny
  • postać dozwolonych pokarmów – spożywać w postaci surówek, soków,  warzyw duszonych i zup gotowanych na wodzie bez tłuszczu
  • ilość  pokarmów – dowolna
  • nie należy w tym czasie  spożywać zbóż, orzechów, ziemniaków, strączkowych, chleba, mleka,  oleju, mięsa ani słodkich owoców (dodawanie do diety  warzywnej pokarmów wysokoodżywczych nawet w postaci dodatków jak mleko olej czy masło przerywa odżywianie wewnętrzne)
  • należy zrezygnować z: picia mocnej herbaty, kawy, alkoholu, palenia papierosów

DODATKOWE INFORMACJE

  1. W przypadku nietolerancji pokarmów surowych, zaleca się początkowo  kilka dni postu o wodzie lub soku na przykład marchwiowym,  następnie warzywa gotowane i stopniowe wprowadzanie surówek.
  2. W  razie wzdęć dodawać do pokarmów zmielony kminek z majerankiem lub  Raphacholin (sok z czarnej rzodkwi).
  3. Zaleca się codziennie  spożywać pokarmy, zawierające bakterie kwasu mlekowego np. kiszone  ogórki, kapustę, sok z kiszonych buraków oraz czosnek lub chrzan.  Czosnek i chrzan są zabójcze w stosunku do bakterii gnilnych i nie  niszczą bakterii fermentacyjnych.
  4. W czasie kuracji należy spożywać  zielone rośliny (pietruszka, sałata, koper, pokrzywa, kapusta) w  postaci soków, surówek. Rośliny te są źródłem dobrze przyswajalnego wapnia (co zapobiega odwapnieniu organizmu),  chlorofilu, dostarczającego bezcennego magnezu i żelaza.

NAJCIĘŻSZE MOMENTY

  • początek diety – pierwsze 2-3 dni podczas których organizm musi się przestawić na odżywianie wewnętrzne; w tym czasie może pojawić się osłabienie, bóle głowy, odczuwa się głód – efekty te zanikają po tym okresie; w to miejsce pojawia się chęć do pracy i życia, odzyskanie wigoru
  • tzw. „kryzysy ozdrowieńcze” – organizm oczyszczając się wyrzuca do krwioobiegu wszelkie toksyny ze złogów, aby móc sobie z nimi poradzić; może pojawiać się gorączka, osłabienie, bóle głowy, biegunki, mogą wrócić także (przejściowo) zadawnione schorzenia i fakt ich wystąpienia oznacza, że ulegają one zaleczeniu.

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY

  • brak opieki lekarskiej – dłuższe okresy diety półgłodówkowej wymagają monitorowania i prowadzenia
  • dodawanie do diety  warzywnej pokarmów wysokoodżywczych takich jak mleko, olej czy  masło – przerywa to odżywianie wewnętrzne, a ponieważ odżywianie  zewnętrzne jest wówczas nie wystarczające, może dojść do  szeregu niedoborów pokarmowych i zahamowania procesów ustępowania  chorób cywilizacyjnych.

Osoby zainteresowane odsyłam do literatury:

  1.  http://ewadabrowska.pl/ – oficjalna strona autorki diety warzywno-owocowej
  2. E. Dąbrowska: Ciało i ducha ratować żywieniem. Wydawnictwo Michalineum – CMM, Marki-Struga k. W-wy 1996

URODA PRZEZ ZDROWIE

Aside

…oznacza  korzystanie z metod na pierwszym miejscu kładących nacisk na zachowanie witalności ciała, a przez uporządkowanie własnego organizmu – prowadzące do wydobycia „piękna ze środka”.

Blog zawierać będzie informacje i przepisy wykorzystania dobrodziejstw natury w zastosowaniu zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym, a także wszelkie inne metody zdrowej pielęgnacji ciała.